African Piano

DOLLAR BRAND
African Piano

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Pochodzący z Afryki Południowej Brand, który aktualnie "nazywa się" Abdullah Ibrahim, jest pionierem fortepianowych koncertów solo złożonych ze zblokowanych kompozycji, trwających ponad godzinę. Czynił to uparcie jeszcze parę lat przed Keithem Jarrettem.

Wydawnictwa ECM są darzone przez świat audiofilski wysokim uznaniem za jakość techniczną i artystyczną. Mało kto jednak pamięta, że pierwsze nagrania sygnowane przez ECM, i związane z nim JAPO i JCOA, były kiepskiej jakości. Toteż nie oczekujmy od tego kompaktowego lub winylowego (o milszym brzmieniu) wznowienia z 1969 r., by urzekło nas stroną techniczną. Jego zawartość muzyczna pozostaje natomiast czymś niezwykłym w historii jazzu.

Pochodzący z Afryki Południowej Brand, który aktualnie "nazywa się" Abdullah Ibrahim, jest pionierem fortepianowych koncertów solo złożonych ze zblokowanych kompozycji, trwających ponad godzinę. Czynił to uparcie jeszcze parę lat przed Keithem Jarrettem, o czym piszący te słowa miał okazję przekonać się na żywo w kopenhaskim klubie.

Występy, podówczas mało znanego, Branda natychmiast hipnotyzowały słuchaczy, bo już pierwsze mocne uderzenia w klawiaturę wprowadzały w trans. Wplatanie do jazzu przebogatej rytmiki i urzekającej melodyki z afrykańskiego Południa stanowiło absolutne nowatorstwo. Brand preparował fortepian układaniem sztabek bezpośrednio na strunach, co sprawiało wrażenie, że instrument momentami nie stroi, a koncert odbywa się na cztery ręce. Pozycja kultowa.


ECM (JAPO)/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo