Glow

DHAFER YOUSSEF & WOLFGANG MUTHSPIEL
Glow

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Osiadły we Francji tunezyjski wokalista i lutnista oraz austriacki gitarzysta muzykowali wspólnie już wcześniej. Mimo niewątpliwej harmonii poczynań zestawienie Youssefa i Muthspiela uwidacznia pewne kontrasty. Youssef w swym owianym mistycyzmem zawodzeniu jawi się jako introwertyk, podczas gdy wyważone linie gitary Muthspiela sprawiają wrażenie ekstrawertycznych.

Osiadły we Francji tunezyjski wokalista i lutnista oraz austriacki gitarzysta muzykowali wspólnie już wcześniej. Tym razem postanowili skoncentrować się na pracy w duecie i jedynie do wykonania kilku utworów zaprosili znakomitych gości: deklamującą wokalistkę Rebekkę Bakken, trębacza Toma Harrella, kontrabasistę Matthiasa Pichlera i perkusjonalistę Allegre Corea.

Mimo niewątpliwej harmonii poczynań zestawienie Youssefa i Muthspiela uwidacznia pewne kontrasty. Youssef w swym owianym mistycyzmem zawodzeniu jawi się jako introwertyk, podczas gdy wyważone linie gitary Muthspiela sprawiają wrażenie ekstrawertycznych.

Muthspiel stara się momentami dostosować do podniosłego nastroju kreowanego przez Youssefa, gdy ten jakby w rewanżu próbował porzucić uduchowienie i zmierzyć się w konwencji jazzowego scatu. Tak dzieje się właoenie w utworze "Sand Dance", gdzie dynamiczny duet gitarowo-wokalny tonuje i umiejętnie cementuje linia trąbki Harrella. Lutnia Youssefa i gitara Muthspiela, blisko spokrewnione instrumenty strunowe, brzmią dość kontrastowo, o czym możemy się przekonać w uroczej balladzie "Rhapsodie", czy żwawym temacie "Etude".

Wydaje się, że najbardziej koherentnie wypadają utwory utrzymane w rzewnej aurze jak "Mein Versprechen" czy "Lamento". Natomiast całkowicie eksperymentalny charakter ma "Cosmology" pełna akustycznych preparacji i zręcznego operowania przestrzenią muzyczną, w której kluczową rolę odgrywa cisza. Youssef po wokalnych wzlotach potrafi po mistrzowsku wykorzystać pogłos.




MATERIAL
DYSTRYBUCJA: GIGI DISTRIBUTION

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo