Europa

COURTNEY PINE
Europa

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Młody czarnoskóry Anglik jako nastolatek grywał funk i reggae, ale od momentu, w którym zetknął się z muzyką Johna Coltrane`a począł zgłębiać współczesne formy jazzu. W niniejszym projekcie Pine postanowił zmierzyć się z kulturą muzyczną Europy, której historia i rozmaitość estetyczna stała się dla niego ostatnio niezwykle fascynującą.

Młody czarnoskóry Anglik jako nastolatek grywał funk i reggae, ale od momentu, w którym zetknął się z muzyką Johna Coltrane`a począł zgłębiać współczesne formy jazzu. W niniejszym projekcie Pine postanowił zmierzyć się z kulturą muzyczną Europy, której historia i rozmaitość estetyczna stała się dla niego ostatnio niezwykle fascynującą.

W kolejnych utworach, będących wyłącznie jego kompozycjami, Courtney Pine przedstawił własne projekcje muzyki reprezentującej różne strony Europy, która jako wielobarwny kontynent wchłonęła kulturalne wpływy zarówno starożytnego Egiptu, jak i północnoafrykańskich Maurów.

W partiach improwizowanych Courtney Pine wypowiada się głównie na klarnecie basowym. Uważa, że ów instrument nie zyskał dotychczas należnej mu, wiodącej roli. I tak brzmienie płyty, w na graniu której wzięło udział wielu muzyków, zostało zdominowane posępnym tonem klarnetu basowego, ale ponieważ znalazł się on w rękach mistrza, delektujemy się bogactwem niecodziennych doznań.

Pine wędruje muzycznie ze Skandynawii, poprzez Wyspy Brytyjskie, Francję, po Rosję i dalej w obszar Morza Śródziemnego. Najbardziej imponujące jest zmierzenie się z folklorem bałkańskim z charakterystycznymi rytmami ósemkowymi.


DESTIN-E RECORDS / MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo