The New Crystal Silence

CHICK COREA & GARY BURTON
The New Crystal Silence

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Najprawdopodobniej wśród fanów obu mistrzów powstaną dwa obozy: jedni będą odnosić ten projekt do pierwszego spotkania w studio Corei i Burtona 35 lat temu, drudzy, którzy odbiorą ten podwójny album takim, jakim jest, potraktują jego pierwowzór jedynie jako fakt historyczny.
Najprawdopodobniej wśród fanów obu mistrzów powstaną dwa obozy: jedni będą odnosić ten projekt do pierwszego spotkania w studio Corei i Burtona 35 lat temu, drudzy, którzy odbiorą ten podwójny album takim, jakim jest, potraktują jego pierwowzór jedynie jako fakt historyczny.

Recenzent należący do pierwszej grupy, patrząc z perspektywy czasowej i pamiętając, że oryginalny album był przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, jest nadal pod wrażeniem pionierskiego pomysłu pokazującego, jak wiele muzyki może wykreować para wspaniałych artystów.

I tu pojawia się pytanie, czy recenzowany tytuł z piękną muzyką to również pięć gwiazdek, czy nagranie to będzie miało taki sam wpływ na rozwój jazzu? Otóż mamy do czynienia z perfekcyjnie wykonanym zadaniem i to zarówno, gdy duetowi pianisty i wibrafonisty towarzyszy wielka orkiestra symfoniczna z Sydney, i gdy pozostaje sam na scenie.

Wagę projektu zweryfikuje czas, ale raczej nie wywoła on rewolucji estetycznej. Aranżacje dla orkiestry napisał Tim Garland, a duet olśniewająco wypadł na ich tle, choć nie mógł sobie pozwolić na zbytnią spontaniczność. To niesamowite, jak silnie na aranżera musiały wpłynąć piękno i prostota tematów Love Castle, Crystal SilenceLa Fiesta, że popełnił tak fantazyjne oprawy dla tych utworów.

Pełną maestrią duetu można delektować się na drugim krążku. Ich gra jest przebogata w ozdobniki, unikalne współbrzmienia i wykwintne harmonie. Podziwiamy wtedy namacalnie rzadki przypadek wzajemnej inspiracji muzyków, którzy w pojmowaniu estetyki stanowią nierozerwalną parę.




CONCORD
DYSTRYBUCJA: UNIVERSAL MUSIC
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo