Silent Comedy

BILL FRISELL
Silent Comedy

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W dyscyplinie nieskrępowanej improwizacji solo wypowiedziało się już kilku gigantów gitary, że wspomnimy: Dereka Baileya, Pata Metheny`ego, Marka Ribota, Sonny’ego Sharrocka czy Jimiego Hendrixa (na wykradzionych nagraniach z własnych prób).

W dyscyplinie nieskrępowanej improwizacji solo wypowiedziało się już kilku gigantów gitary, że wspomnimy: Dereka Baileya, Pata Metheny`ego, Marka Ribota, Sonny’ego Sharrocka czy Jimiego Hendrixa (na wykradzionych nagraniach z własnych prób).

Widać Bill Frisell poczuł właściwy moment, by też zabrać głos w takiej konwencji. Jak wiadomo, jest on gitarzystą szczególnym, potrafiącym się odnaleźć w przeróżnych kontekstach. Wypracował technikę gry niezwykle osobistą, w ramach której potrafi przenieść się gładko z nastroju subtelnej ballady uformowanej z obłych dźwięków w huraganowe zawirowania. Z takim też podejściem mamy do czynienia na tym krążku.

Choć przeważają klimaty wyciszone, to wśród jedenastu utworów na "Silent Comedy" zdarzają się momenty kumulacji nut zadziornych. Popisy Billa Frisella wyróżnia przede wszystkim bogactwo sonorystyki. Każdy dźwięk jest wypielęgnowany i wydaje się być mało natrętny, nawet gdy dochodzi do znacznych zagęszczeń faktury.

Stało się niemal zasadą, że w swobodnych improwizacjach unika się powtarzania wątków, przez co muzyka sprawia wrażenie jakby ciągłego gubienia adresata. Tu inteligentnie rozwijane przez Frisella myśli są bardziej zogniskowane i ukazują nam gitarzystę jako fascynującego wizjonera.


TZADIK / MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo