Live at Jazzcup

BERNT ROSENGREN
Live at Jazzcup

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Dla polskiego jazzu Bert Rosengren, szwedzki saksofonista tenorowy jest postacią szczególną. Na przełomie lat 50. i 60., gdy kontakty kulturalne z Zachodem były bardzo ograniczone, Krzysztofowi Komedzie udało się namówić Rosengrena do udziału w nagraniu ścieżki muzycznej do kultowego filmu "Nóż w wodzie".

Dla polskiego jazzu Bert Rosengren, szwedzki saksofonista tenorowy jest postacią szczególną. Na przełomie lat 50. i 60., gdy kontakty kulturalne z Zachodem były bardzo ograniczone, Krzysztofowi Komedzie udało się namówić Rosengrena do udziału w nagraniu ścieżki muzycznej do kultowego filmu "Nóż w wodzie".

Akompaniament dźwiękowy akcji był niezbyt precyzyjnie nakreślony i muzycy głównie improwizowali patrząc na obraz. Był to niezwykle wysoko oceniony początek kontaktów naszego jazzu ze skandynawskim, co jest intensywnie podtrzymywane do dziś.

Bert Rosengren przechodził fascynacje różnymi stylistykami - od swingu po free jazz - a na niniejszej płycie nagranej w kopenhaskim klubie w 2012 r. wydaje się powracać do gładkiej bopowej konwencji. Kwartet (saksofon, fortepian, kontrabas i perkusja) wykonał pięć standardów jazzowych oraz kompozycję własną Rosengrena "Jazzcup Blues".

Pomimo że tylko basista był wieloletnim współpracownikiem lidera, a pozostała dwójka została dokooptowana w ostatniej chwili, to nowy kwartet natychmiast się zintegrował, a sekcja swingowała przykładnie jak w renomowanych, amerykańskich klubach. Mimo upływu lat, Bert Rosengren nie traci wigoru i należy mu życzyć, aby go on długo nie opuszczał.


STUNT/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo