Live At Belleville

ARILD ANDERSEN
Live At Belleville

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Andersen, podążając drogą rozwoju artystycznego, należał zawsze do obozu kreatywnego. Dbał, aby mięsiste brzmienie jego basu było dobrze słyszalne, ale potrafił też ustąpić pola solistom.

Andersen, podążając drogą rozwoju artystycznego, należał zawsze do obozu kreatywnego. Dbał, aby mięsiste brzmienie jego basu było dobrze słyszalne, ale potrafił też ustąpić pola solistom.

Od startu w formacji Jana Garbarka raz po raz grywał w trio z saksofonistami i perkusistami. W poprzednim projekcie "Mbara Boom" na saksofonie tenorowym udzielał się krajan Tore Brunborg, którego rolę przejął szkocki mistrz Tommy Smith, a przy perkusji zasiadł - od lat mieszkający w Norwegii - włoski perkusista Paolo Vinaccia. Ta międzynarodowa formacja stworzyła wspaniały, zintegrowany klimat, oscylujący między wątkami lirycznymi z nieodłącznym pogłosem a`a Garbarek, a ognistym, pełnym ekspresji jazzie, balansującym na krawędzi free; zresztą właśnie w takim obszarze stylistycznym porusza się najczęściej Andersen.

Smitha charakteryzuje tęskny i niezwykle intensywny ton saksofonu, który jednocześnie potrafi być bardzo liryczny. To z pewnością jeden z niedocenionych europejskich muzyków; bo choć nagrywał z wieloma gigantami sceny amerykańskiej, znany jest właściwie tylko w pewnych regionach. Vinaccia, biorący często udział w progresywnych projektach z udziałem młodych Norwegów, reprezentuje wyszukany warsztat i w trakcie uwiecznionego tu koncertu udowadnia wielokrotnie swą wrażliwość.

W repertuarze występu znalazły się kompozycje Andersena i "Prelude to Kiss" Duke`a Ellingtona. Na wskroś nowoczesne potraktowanie tego ostatniego w najmniejszym stopniu nie zaburzyło przyjętej konwencji jazzu środka o silnie progresywnych akcentach.


ECM/UNIVERSAL MUSIC

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo