New Blues

AKI TAKASE
New Blues

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Aki Takase studiowała u pioniera japońskich, free-jazzowych pianistów, Yosuke Yamashity, i chyba dzięki niemu ujawnił się w niej niepospolity talent pozwalający łączyć abstrakcyjne poszukiwania z jazzową tradycją.

Pianistyka Aki Takase wyrasta z tradycji Theloniousa Monka, a więc dość wyraźnie akcentowanej rytmiki, dysonansowych akordów, pauz między nimi, rzadko kiedy przybierających formę gęstych i szybkich pasaży. Co jakiś czas Takase sięga po tematy z epoki swingu, a w szczególności z dorobku Fatsa Wallera, by poddać je współczesnej weryfikacji.

Okazuje się, że z pełnią swobody i fantazją potrafi legendarnym kompozycjom Wallera, W.C. Handy`ego i Jelly Roll Mortona, tu zawartym, nadać całkowicie nową szatę aranżacyjną. Z rytmicznych pochodów fortepianu wynurzają się coraz to bardziej swobodne frazy wypróbowanych kompanów Rudiego Mahala na klarnecie basowym, Nilsa Wograma na puzonie, Eugene`a Chadbourne`a na gitarze lub bandżo, przy wzorcowo swingującej perkusji Paula Lovensa.

Chadbourne raz po raz występuje także w roli wokalisty i swoim rozswingowanym a zarazem pełnym sarkazmu głosem wnosi dodatkowy element humorystyczny, łamiąc przesądy, że free-jazzowi muzycy są śmiertelnie poważni.


ENJA / GiGi

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo