Harmony

BILL FRISELL
Harmony

Folk
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Mistrz sześciu strun ma słabość do akompaniowania żeńskim głosom (Marianne Faithful, Gabriela Marrone, Norah Jones, Lizz Wright), a czyni to zawsze z niewiarygodnym wyczuciem. Niniejszy krążek dokumentuje efekty już drugiego spotkania Frisella z Petrą Haden.

Utalentowana wokalnie córka słynnego kontrabasisty Charliego jest obdarzona mocnym, jasnym i czystym mezzo-sopranem i to jej głos dominuje na całej płycie. Rola Billa Frisella sprowadza się właściwie do dyskretnego akompaniamentu, doskonale komplementującego śpiew.

Poszczególne utwory są praktycznie pozbawione improwizowanych partii gitarowych. Co ciekawe, Haden wspierają też wokalnie (nawet odkładając instrumenty): wiolonczelista Hank Roberts i basista Luke Bergman. Panowie śpiewają czysto unisono w górnym rejestrze, co potęguje wzmocnienie linii wokalnej Haden.

Tak więc aura muzykowania jest daleka od jazzu i najbliżej jej do wyrafinowanego folkloru amerykańskiego. Wprawdzie Bill Frisell skomponował połowę repertuaru "Harmony", lecz został on przedstawiony w formie zbliżonej do tradycyjnych pieśni amerykańskich, jak "Red River Valley", "Where Have All the Flowers Gone" czy "Lush Life". Jedno jest pewne - w studio panowała wzorcowa harmonia między wykonawcami.


Blue Note/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo