Zartir

THE GURDJIEFF ENSEMBLE
Zartir

Etno
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Towarzyszący wydaniu płyty filmik w Internecie ukazuje nam tę dwunastoosobową formację instrumentalno- wokalną, produkującą się na łonie natury. W samej rzeczy, muzyka The Gurdjieff Ensemble jest mocno zakorzeniona w armeńskiej tradycji, a ta wydaje się wynikać bezpośrednio z wpływu fascynującej przyrody na tamtejszych muzyków i kompozytorów.

W prezentacji zespołu uderza przede wszystkim aura niewypowiedzianej tęsknoty za wolnością ducha, jaką daje kontakt z naturą. Orkiestrą posługującą się oryginalnymi instrumentami z tamtego regionu dyryguje Levon Eskenian.

W repertuarze trzeciej płyty The Gurdjieff Ensemble zaprezentowano utwory napisane przez G.I. Gurdjieffa, mistycznego armeńskiego kompozytora i filozofa. To muzyka będąca kontynuacją wielowiekowej tradycji dworskich bardów i wędrownych trubadurów. Odnajdujemy tu niewątpliwy powiew bliskiego orientu, jednakże nacechowanego zintensyfikowanym ładunkiem melancholii.

Instrumentem wiodącym zespołu jest tradycyjny duduk – jakby dwustroikowy fagot o bardzo ciepłym i rzewnym brzmieniu, przypominającym śpiew rozmodlonego mnicha. Fascynujące bogactwo współbrzmień zapewniają też oud i cytra. Punktem kulminacyjnym bardzo dobrze nagranego albumu "Zartir" jest utwór "The Great Prayer", gdy do orkiestry dołącza chór.


ECM/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo