Magazyn Audio 11/2020
Przejdź do archiwum

Audio numer 11/2020

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

BEZ ODSŁUCHU

Prawie każde urządzenie audio działa w systemie z innymi, a na brzmienie wszystkich ma wpływ akustyka pomieszczenia. Ale nawet na tym tle sytuacja subwooferów jest szczególnie złożona i niepewna. To tylko komponent całego systemu głośnikowego, stereofonicznego lub wielokanałowego, którego brzmienie trudno "wyabstrahować".

Aby to zrobić, należałoby przesłuchać określony subwoofer w wielu systemach a to wiązałoby się z ogromem pracy starannego zestrojenia wszystkich, sprawdzenia różnych opcji - podłączenia, wyregulowania i ustawienia. Wyrywkowe badanie tylko niektórych też dałoby jakieś "pojęcie", ale mogłoby prowadzić do wniosków bardziej zniekształconych niż w przypadku odsłuchu np. zespołów głośnikowych z arbitralnie dobranym wzmacniaczem.

Każdy test odsłuchowy ma swój margines błędu, pytanie tylko, czy akceptowalny, czy już nie. Można go zmniejszać większym nakładem pracy i zamiast opisać tuzin subwooferów, w tym samym czasie przestowalibyśmy kilka... Przyjęliśmy więc inną metodę. Niedoskonałą, ale dla tego rodzaju sprzętu i tak obszernego testu - optymalną.

Odpuściliśmy odsłuchy, skupiając się na pomiarach i ich analizie. Przynoszą one często informacje kluczowe np. dla ustalenia, czy dany model nadaje się do integracji z systemami stereofonicznymi (zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej), a tym bardziej dla oceny, czy bas "schodzi" nisko, i jakie maksymalne poziomy ciśnienia może osiągnąć. W tych kwestiach pomiary są niezawodne i wygrywają z subiektywnymi wrażeniami, zwłaszcza gdy nie pochodzą one z testu porównawczego.

Owszem, pewne cechy brzmienia umykają pomiarom, ale w tym przypadku bilans zysków i strat wydaje się korzystniejszy, gdy ograniczymy się do twardych faktów. Do tego dokładamy sporą porcję objaśnień kwestii ściśle związanych z działaniem subwooferów (zarówno w tym, jak i w poprzednim numerze) - i test ten staje się nie tylko przewodnikiem po konstrukcjach z wybranego przedziału cenowego, lecz również po problemach, z którymi zetknie się każdy ich użytkownik. Subwooferami zajmujemy się rzadko, ale jak już...

Dlaczego jednak temat ten uznałem za tak ważny, aby poświęcać mu wstępniak? W przeszłości zdarzało mi się odnosić do trudnych spraw leżących poza obszarem naszej audio-specjalizacji, czego wciąż nie uważam za błąd i defi nitywnie z tego nie rezygnuję.

Ale teraz... Sytuacja "ogólna" jest tak napięta, a jednocześnie skomplikowana, że nie czuję moralnego przymusu silniejszego od zdrowego rozsądku, aby na łamach Audio wyrażać poglądy, które przez dużą część Czytelników nie zostałyby zrozumiane i zaakceptowane..

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
HI-FI
  • Wzmacniacze zintegrowane 1000–1250 zł
  • Cambridge Audio AXA25
  • Emotiva BasX A-100
  • Yamaha A-S201
  • Słuchawki 4500 zł
  • Audeze LCD-2
  • Beyerdynamic T1 Gen3
  • Pioneer SE-Monitor 5
KINO DOMOWE
  • Subwoofery 2500–3000 zł cz.2
  • Klipsch SPL-120
  • Paradigm DEFIANCE V12
  • Polk Audio HTS SUB 12
  • SVS SB-1000
  • Taga Harmony THUNDER SW-12
  • Velodyne IMPACT 12 MK II
HIGH-END
  • Avantgarde UNO FINO EDITION
  • Closer Acoustics FLÕ
MUZYKA
  • Album miesiąca
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice